مقدمه درباره فایل htaccess. 

htaccess. یک فایل پیکربندی برای وب سرورهایی هست که از نرم افزار وبسرور آپاچی استفاده میکنند.

هنگامی که این فایل در دایرکتوری که بوسیله وبسرور آپاچی بارگذاری میشه قرار بگیره ، توسط نرم افزار آپاچی خونده میشه و اجرا میشه

حالا فایل  htaccess. حاوی چه دستوراتی هست؟

حاوی دستوراتی هست که میتونیم با استفاده از اونها تنظیمات نرم افزار وب سرور آپاچی رو تغییر بدیم و یکسری قابلیت ها و ویژگی های عملکردی و اضافی این نرم افزار رو فعال یا غیر فعال کنیم . این امکانات شامل قابلیت های تغییر مسیر و هدایت کاربران در مواقع پیدا نشدن صفحات و بروز خطاها و یا قابلیت های پیشرفته دیگر اعم از رمز گذاری بر روی محتوا جهت حفاظت از دسترسی عمومی و جلوگیری از مصرف ترافیک سرور میزبان شما توسط افراد دیگر با استفاده از HotLink ها میباشد که در زیر به برخی از این قابلیت ها اشاره میکنیم و نحوه استفاده از اونارو هم میگیم .

چگونه از  htaccess.  استفاده کنیم ؟

با توجه به محدودیت های سیستم عامل ویندوز شما نمی توانید مانند ایجاد یک فایل متنی ساده اقدام به ایجاد فایل htaccess. کنید، چون ویندوز هشدار خواهد داد که یک فایل نمی تواند فاقد نام باشد. لذا باید درون نرم افزار phpstorm یک فایل با نام زیر ایجاد کنید.

.htaccess

شما باید ابتدا یک نقطه بنویسید و بعد کلمه htaccess 

این نوع فایل با چنین اسمی برای سیستم عامل ویندوز نام مفهموم هست ولی برای وبسرور آپاچی مفهوم مند هست .

البته برای ایجاد کردنش می تونید از نرم افزار NotePad هم استفاده کنید طوریکه نوت پد رو باز کنید و از منوی File گزینه Save As رو بزنید بعدشم در قسمت نام فایل htaccess. رو تایپ کنید و ذخیره کنید.

 

وقتی این فایل در یک دایرکتوری قرار بگیره ، وبسرور آپاچی وقتی برای تفسیر فایلهای درون اون دایرکتوری به اونجا مراجعه میکنه تحت تاثیر کدهایی عمل میکنه که درون این فایل در آن دایرکتوری درج شده و تنظیمات خودش رو به اون حالتی که ما درون فایل htaccess. نوشتیم تغییر میده که لازم به ذکر هست که اگر درون این دایرکتوری حتی پوشه های دیگری هم وجود داشته باشه ، تنظیمات فایل در اجرای اونها هم تاثیر گذار هست . مثلا اگر شما یک فایل htaccess. در ریشه اصلی سایتتون داشته باشید ، تنظیمات داخل این فایل در اجرای آپاچی بر روی تمامی فایل ها و پوشه های سایت شما تاثیر گذار خواهد بود و مثلا اگر شما درون یکی از پوشه های سایتتون این فایل رو داشته باشید تنظیمات نوشته شده درونش به تمامی فایلها و پوشه های فرعی داخل اون پوشه تاثیر گذار خواهد بود.

در زیر من چند نمونه کد که میشه درون فایل htaccess. نوشت رو جهت آشنایی اولیه با سینتکس آن در زیر آوردم :

 

AuthName "Member's Area Name"
AuthUserFile /path/to/password/file/.htpasswd
AuthType Basic
require valid-user
ErrorDocument 401 /error_pages/401.html
AddHandler server-parsed .html

 

ادامه این مطلب در دست نگارش میباشد...