آموزش php (وبلاگ یک پی اچ پی کار)

آموزش زبان برنامه نویسی php , html , css , تجربیات یک برنامه نویس

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

غیرفعال کردن سرویسهای اشغال کننده پورت 80 در ویندوز

در ویندوز یکسری سرویس ها وجود دارند که به پورت 80 گوش میدهند که ممکنه در بعضی مواقع برای ما مشکل ساز باشند و اجازه استفاده ما از این پورت رو ندهند .

به عنوان مثال با توجه به اینکه نرم افزار WAMP SERVER نیز با پورت 80 کار میکنه لذا زمانی که در ویندوز برنامه یا سرویس دیگری پورت 80 رو اشغال کرده باشد ، اجرای ومپ سرور دچار مشکل میشود و آیکن برنامه زرد باقی می ماند و سبز نمی شود .

البته برای اینکه بدونیم چه سرویسی پورت 80 رو اشغال کرده  میتونیم از ابزار تست اشغال پورت در آپاچی برنامه ومپ سرور ، وضعیت پورت80 رو بررسی کنیم که معمولا هم  می نویسه : پورت شماره 80 توسط سرویسهای http اشغال شده است (SERVER: Microsoft-HTTPAPI/2.0) لذا ما در این پست راهکار رفع این مشکل رو خدمتتون آموزش می دهیم .

ادامه مطلب...
۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۷:۵۹ ۲۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

بارگذاری تصویر آواتار کاربران از سایت گراواتار

گراواتار

در این پست قصد دارم تجربه دیگری رو با شما در میان بگذارم و آنهم نحوه نمایش تصویر آواتار کاربران که در سایت گراواتار ذخیره کرده اند.

این کار خیلی آسونه و شما میتونید با یک عنصر img در صفحه و تنظیم مقدار src آن به آدرس عکس در سایت گراواتار این کار رو انجام بدید.

ادامه مطلب...
۲۹ تیر ۹۵ ، ۲۰:۳۶ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

تصویر امنیتی با قابلیت رفرش ایجکسی

تصویر امنیتی

کد امنیتی یا همان تصویر امنیتی یکی از دغدغه های برنامه نویسان تحت وب میباشد که ما در این پروژه کدهای مربوطه رو در قالب یک پروژه کامل برای شما برنامه نویسان عزیز آماده کرده ایم.
تصویر امنیتی برای جلوگیری از ارسال های غیر انسانی در سایتها استفاده می شوند که در این پروژه با استفاده از دستورات گرافیکی در هر بار لود فرم یک رشته با طور5 کاراکتر (قابل تغییر توسط شما) تولید و به تصویر تبدیل می شود ، سپس مقدار کد تولید شده درون یک متغییر از نوع سشن قرار داده میشه تا در زمان ارسال اطلاعات فرم مقدار وارد شده توسط کاربر با مقدار درون سشن بررسی و در صورت همخوانی اونها عملیات دلخواه انجام بشه و در غیر اینصورت پیغام خطا نمایش داده بشه که همه اینها بدون بارگذاری کامل صفحه اتفاق می افته و شما میتونید توی پروژه هاتون از کدهاش استفاده کنید.

لینک دانلود پروژه

-----------------------------------------------------------

لینک دانلود با بارکدخوان

تصویر امنیتی با php

۲۸ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۹ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

مقدمه بر ایجکس

ایجکس فناوری هست که با بکارگیری اون می تونید صفحات تعاملی تری تولید کنید ، طوریکه برای آپدیت بخشی از صفحه وبتون نیازی به بارگذاری کل صفحه نباشه و فقط همون قسمت آپدیت بشه و محتوایش تغییر کنه

این فناوری در پشت پرده کار خودش رو انجام میده یعنی اطلاعات فرم ها رو در پس زمینه کار به سرور ارسال میکنه و داده های جدید رو از سرور میگیره بدون اینکه ما جریان بارگذاری مجدد کل صفحه رو داشته باشیم 

AJAX = Asynchronous JavaScript and XML

 

از ایجکس به عنوان تکنیکی برای ساخت صفحات پویاتر و سریعتر نیز استفاده می شود.
در صفحات وب قدیمی که از ایجکس در آن استفاده نشده ، برای تغییر حتی یک کاراکتر از صفحه بایستی کل صفحه بارگذاری مجدد بشه که این کار در دنیای کنونی طراحی وب دیگر یک کار بسیار اشتباه و غیر اقتصادی است ، چون هم به لحاظ مصرف بی رویه پهنای باند از یک طرف و سرعت پائین بدلیل حجم دیتای بارگذاری شده در هربار از طرفی دیگر هم به ضرر صاحب سایت و هم به ضرر بیننده سایت میباشد.
وبسایت های بزرگ زیادی از جمله گوگل و فیسبوک از این فناوری استفاده میکنند

۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۷:۳۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

سشن چیه و چه کاربردی داره و چه تفاوتی با کوکی داره؟

سشن متغیری سراسری است که به عنوان راهکاری برای نگهداری اطلاعات درون متغیرهای سراسری جهت استفاده در صفحات مختلف میباشد.

فرض کنید در یک صفحه شما متغیری حاوی عدد یا رشته ای دارید که میخواهید کاربر وقتی به صفحه یا صفحات دیگر رفت به آن دسترسی داشته باشه و حتی اونو تغییر بده ، در اینصورت بهترین راهکار استفاده از سشن میباشد .

نکته : سشن برخلاف کوکی درون کامپیوتر سرور نگهداری می شود و بر روی کامپیوتر کلاینت چیزی رو نگه نمی دارد. و فقط در زمان ایجاد شدن شناسه ای رو به کامپیوتر کلاینت اختصاص میده

ادامه مطلب...
۱۲ تیر ۹۵ ، ۲۰:۰۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

کوکی چیست و چه کاربردی داره؟

کوکی یک فایل متنی کوچک هست که سرور آنرا در اولین ارتباط با یک کلاینت ایجاد میکنه و به همراه فایل های وبسایت برای مرورگر میفرسته و این فایل در کامپیوتر کلاینت ذخیره میشه تا در ارتباطات بعدی ( در زمان درخواست همان کلاینت از آن سرور) اطلاعات داخل این فایل ها برای اهداف تعیین شده در سمت سرور استفاده می شود.( البته برای اینکه این اتفاق بیفته باید در سمت سرور با دستور مخصوص ایجاد کوکی این قابلیت رو روشن کنیم)

معمولا از کوکی ها برای نگهداری شناسه و یا نام کاربران بعد از لاگین به حسابشون استفاده می کنن تا در دفعات بعدی مراجعه همان کاربر و درخواست صفحات اون سایت ، سرور شناسه داخل فایل کوکی که مرورگر باش میفرسته میفهمه که کاربر همونی هست که صاحب اون حسابه و قبلا لاگین کرده ، اما توصیه میکنم بجای کوکی از سشن استفاده کنید( از لحاظ امنیتی بهتره)

۱۲ تیر ۹۵ ، ۱۶:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

توابع http در php

توابع http به شما اجازه میده تا اطلاعات ارسالی به مرورگر کاربر رو قبل از ارسال دستکاری کنید . این توابع بخشی از هسته اصلی php هستند و برای استفاده از آن نیازی به نصب پلاگین یا چیز دیگری نیست .

نسخه 5 php از توابع http زیر پشتیبانی می کند :

header() 

headers_list()

headers_sent() 

setcookie() 

setrawcookie() 

با استفاده از دستورات بالا می توان در پس زمینه صفحات وب به همراه header ها اطلاعاتی رو رد و بدل کرد و یا تنظیمات نوع نمایش داده رو تغییر و به مرورگرها بفرستیم.

۱۲ تیر ۹۵ ، ۱۶:۳۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی

ارسال فرم بدون رفرش صفحه با ایجکس در php

ارسال فرم بدون رفرش صفحه

برای ارسال یک فرم به سرور با فناوری ایجکس روشها و کتابخانه های زیادی وجود داره که ما در این پست یکی از این روش هارو خدمتتون میگیم و اونهم کتابخانه ajax.form.js هست که میتونید آخرین نسخه اونو از سایت جی کوئری دانلود و به پروژه خودتون اضافه کنید ( من همین جا لینک دانلودش رو هم گذاشتم،میتونیددانلود کنید)

 

دانلود کتابخانه
عنوان: ajaxlibrary
حجم: 44.3 کیلوبایت

توضیحات : فایل های کتابخانه ایجکس برای ارسال فرم در php

...

ادامه مطلب...
۱۲ تیر ۹۵ ، ۰۹:۱۵ ۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهندس مهدی حسامی